کرونا و جانبازان شیمیایی/حقوق بشر تعریف شده به سبک آمریکا و اروپا

کرونا و جانبازان شیمیایی/حقوق بشر تعریف شده به سبک آمریکا و اروپا

همه ما می‌دانیم جنگ تحمیلی عراق علیه ملت ایران طی سال‌های ۵۹ تا ۶۷ اثرات مخرب فراوانی برای کشور ما به همراه داشت و علاوه بر شهید و مجروح شدن جوانان زیادی از ایران اسلامی، آثار سوء زیادی برای کشوری که تازه طعم شیرینی پیروزی انقلاب را چشیده بود، داشت.

 

بمباران‌های شیمیایی مناطق درگیر جنگ و استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی توسط دولت بعثی عراق که مورد حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی بوده، بر علیه رزمندگان ما و مردم شهرهای مرزی کشور در طول جنگ به وفور مشاهده شده است که همین امر در آن زمان علاوه بر شهید شدن بسیاری از رزمندگان جبهه‌های جنگ و مردم مناطق مرزی، آثار سوء و ماندگار زیادی را نیز به جا گذاشته است که هنوز طی سال‌های پس از جنگ، بر کالبد جوانان زمان جنگ که غیور مردان عرصه‌های نبرد بوده‌اند، سایه انداخته است.

 

 آثاری همچون؛ عوارض شدید تنفسی و ریوی و پوستی که طول درمان آن بیش از ۳۰ سال بوده و علاوه بر مصرف داروهای فراوان با هزینه‌های زیاد، چاره‌ای جز صبر و تحمل و توکل برخدا برای این عزیزان به همراه نداشته است.

بنا بر اظهارات متعدد متخصصان و واقعیت‌های میدانی، بیماری کرونا (کووید ۱۹) بر روی کسانی که دچار مشکلات حاد تنفسی و ریوی هستند، اثراتی به مراتب بیشتر از افراد سالم دارد، متأسفانه شواهد و قراین نشان‌گر همین مسأله نیز هست که جانبازان شیمایی جنگ که دچار مشکلات تنفسی و ریوی هستند و تنها با دارو طی این سال‌ها خود را سر پا نگهداشته‌اند. 

در اثر این بیماری همه‌گیر بیشتر در معرض خطر بوده و متأسفانه تعدادی از این عزیزان در استان‌‌های کشور جان خود را در اثر کرونا از دست داده و به خیل همرزمان شهید خود پیوستند، لذا توجه ویژه به این عزیزان در کنار سایر بیماران مبتلا به کرونا در کشور امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

این افراد دلاور مردانی بوده‌اند که در زمان جنگ تحمیلی به علت تحریم‌های ضالمانه آمریکا و کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر، یا دسترسی به ماسک و ملزومات بهداشتی و مراقبتی نداشته و یا اگر هم داشته‌اند به علت محدود بودن و کم بودن این اقلام و بخاطر حس نوع‌دوستی در اختیار هم‌رزمان خود گذاشته و با ایثار و رشادت در آن زمان جان خود را فدای دنیای مادی امروزی کرده‌اند و بخاطر همین یا شهید شده و یا اینکه ارمغانی جز اثرات شیمیایی جنگ با خود به همراه نداشته‌اند.

 که امروزه علی‌رغم تحمل سختی‌های فراوان "دوران پسا جنگ" در اثر تحریم‌های ظالمانه امریکا و کشورهای اروپایی مدعی حقوق بشر و به علت عدم دسترسی به دارو دچار مشکلات فراوان‌تر در کنار سایر هموطنان عزیز هستند.

شاید با قاطعیت بتوان گفت که شرایط کنونی کشور فرقی با شرایط زمان جنگ نداشته، بلکه هم‌اکنون ملت ما نیازمند همان حس نوع‌دوستی، ایثار و از جان‌گذشتگی است.

 

 ملت ما خیلی خوب آگاه هست که همان مدعیان حقوق بشر آمریکایی و اروپایی که در زمان جنگ تحمیلی که خود عاملش بودند، باعث تحریم کشور ما شده، تا مردم دچار مشکلات زیاد از جمله دسترسی به حداقل‌های درمانی شدند. 

در حال حاضر همان مدعیان حقوق بشر نیز با ایجاد شرایط تحریم شدیدتر، دسترسی ملت را به حداقل‌های ملزومات بهداشتی و دارویی غیرممکن کرده که اگر این شرایط تحریم حاکم نبود، قطعاً علاوه بر اینکه تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران خیلی کمتر از این حد بود، بلکه بیماران کرونایی نیز به حداقل تعداد ممکن می‌رسید و با امکانات و تجهیزات مراقبتی بهتر و بیشتر جامعه‌ای ایمن‌تر را شاهد خواهیم بود.

 

بنابراین نیاز نیست آمریکا و کشورهای اروپایی نگران حقوق بشر تعریف شده به سبک خود در ایران باشند و دلسوز مردم ایران در شعار، بلکه کافی است تحریم‌های ظالمانه را از کشور ما برداشته تا تأمین دارو و ملزومات بهداشتی و درمانی در این شرایط خاص برای مردم ایران جهت مقابله و مهار کروناویروس هر چه زودتر فراهم شود. 

 

حال ملت ما همچون دوران دفاع مقدس و با همان روحیه همدلی و همراهی جمعی، علی‌رغم همه مشکلات و تنگناها و با همت دستگاه‌های متولی امر و دلاور مردان عرصه خدمت به عنوان رزمندگان میدانی و همراهی و همدلی و مشارکت مردم با رعایت مسائل بهداشتی، ایثار و از خودگذشتگی در این دوره خاص، از این بحران نیز خواهند گذشت.

 و به جامعه جهانی نشان خواهند داد که پیروز میدان همیشه مردم و خادمان مردم هستند، نه مدعیان حقوق بشری که حتی در شرایطی که جان مردم در خطر جدی است، دست از تحریم‌های ظالمانه خود که باعث عدم امکان تأمین دارو و ملزومات پزشکی شده است‌، بر نمی‌دارند.

 

اگر خدا بخواهد این هم می‌گذرد، نه دیر بلکه خیلی خیلی زود، تنها با همدلی و همراهی مردم و دستگاه‌های متولی امر با انجام اقداماتی همچون مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی بهتر و مناسب‌تر توسط دولت، رعایت موارد بهداشتی و مراقبتی بیشتر توسط مردم، تأمین اقلام بهداشتی ضروری توسط دولت و عدم توجه به شایعات بی‌اساس و دلسرد کننده. 

در پایان ضمن تشکر ویژه از همه خادمان ملت در مهار و کنترل بیماری کروناویروس و تشکر از مردمی که حقاً باوجود همه مشکلات در این شرایط خاص با تغییر سبک زندگی خود با دولت و دیگر هموطنان همراهی خوبی داشته‌اند، آرزوی شفای کامل همه بیماران بخصوص بیماران کرونایی و شفای عاجل جانبازان شیمیایی جنگ و طول عمر با عزت برای همه هموطنان  را از خداوند متعال مسئلت داریم.

اخبار مرتبط

بستری شدن ۱۷ بیمار مشکوک به کرونا در مازندران

شمار مبتلایان کرونا در مازندران رو به کاهش اما فوتی‌ها روبه افزایش

پیشروی رنگ آبی کرونایی از مازندران/ رنگ نارنجی پرکشید

0 نظر

ارسال نظر

capcha